Av: Omana Bender | Publisert: 28.09.2016 | Kategori: Synet

Et sunt kosthold er viktig for helsen, og det å spise sunt og variert hjelper kroppen med å vokse og forebygge plager.

I likhet med resten av kroppen, trenger også øynene omsorg og god næring for å holde seg sunne.

Hva vi spiser, kan påvirke synet vårt og øyehelsen både direkte og indirekte

Etter hvert som vi blir eldre, svekkes enkelte av kroppens funksjoner. Blant annet blir det vanskeligere for celler å regenerere, noe som kan påvirke øyets helse. Kvaliteten på synet blir også svekket. Så hvordan kan du bidra til å opprettholde de sunne cellene og vevet i øyet? Svaret er antioksidanter.

Antioksidanter kan gi bedre øyehelse

Hva vi spiser, kan påvirke synet vårt og øyehelsen både direkte og indirekte. Svekket syn kan komme av livsstilsrelaterte plager, og ved å ha et sunt kosthold og en aktiv livsstil kan du hjelpe med å forebygge disse.

Blåbær er gull verdt for synet

Det er gjort mye internasjonal forskning på næringsstoffers betydning for syn, og det er anbefalt å få i seg nok av både vitaminer, mineraler og antioksidanter. Spesielt er sistnevnte viktig.

Antocyanrike blåbær hjelper på synet

Det har tradisjonelt vært kjent at blåbær kan ha en positiv effekt på synet. Faktisk hevdet britiske Air Force-piloter under andre verdenskrig at de spiste blåbær for å forbedre nattsynet og raskere tilpasse seg mørket. Om dette stemmer kan vi ikke si sikkert, men det er gjort mye internasjonal forskning på næringsstoffers betydning for syn og øyehelse.

Frukt og grønt er som kjent viktige kilder til antioksidanter og antocyaner, og blåbær viser seg å ha veldig høyt innhold av dette. Spesielt gjelder dette de nordiske, viltvoksende blåbærene som gjør både munn og fingre lilla. Derfor er blåbær gull verdt for synet.

Hvor mørk farge bærene har, har stor betydning, for det er nemlig i de naturlige fargestoffene at vi finner antocyaner. Og som en tommelfingerregel kan vi si at jo mer fargestoff bærene inneholder, desto mer antocyaner får du med på kjøpet.

Legg grunnlaget for å bevare et godt syn i mange år fremover ved å høste av de positive egenskapene til de antocyanrike blåbærene. Da tar du et viktig steg mot en bedre øyehelse.