Av: Mailen Sorknes | Publisert: 03.01.2018 | Kategori: Immunforsvaret

Går alle rundt deg og hoster, nyser og snufser, slik at du bare venter på at det også skal skje deg? Eller kanskje familien allerede er på sin tredje runde med forkjølelser, der tett nese og hodepine går på rundgang i huset?

Det beste forsvaret ditt mot forkjølelser er et sterkt immunforsvar

Forkjølelse er en av verdens vanligste plager, så vi slipper ikke alltid unna. Selv om den går over av seg selv, er det slitsomt når den først er der og gjør at kroppen verker, hodet hamrer og du føler deg slapp og sliten. Voksne nordmenn rammes omtrent tre ganger i året, mens barn blir enda oftere forkjølet.

Det beste forsvaret ditt mot forkjølelser er et sterkt immunforsvar. Er du klar over at blant annet hva du putter i deg både kan bidra til å forebygge og forkorte forkjølelsene?

Riktige bakterier i tarmen holder deg frisk

Det er ikke uten grunn til at vi anbefales å ha et sunt og variert kosthold, for næringsstoffer i maten bidrar til å holde deg frisk. Sørg for å få i deg rikelig med riktig fett fra fisk og nøtter, rikelig med grønnsaker, bær og frukt, fiber og vann.

Antocyaner kan:
  • styrke immunforsvaret og lindre forkjølelse
  • være godt for synet
  • bidra til å opprettholde en normal kolesterolbalanse
  • virke lett blodtrykkssenkende
  • bedre blodsirkulasjonen og styrke blodårene
  • lindre ømme og stive muskler og ledd

Vet du forresten at tarmfloraen din har en sammenheng med immunforsvaret? Det vil derfor være nyttig å spise fermenterte matvarer som surkål, kimchi, kefir og biola. Melkesyrebakteriene er med på å styrke både tarmfloraen og immunforsvaret.

På samme måte kan mat som inneholder store mengder hvitt sukker og kunstig søtning ha en svekkende effekt på immunforsvaret. Unngå derfor å hive innpå med søtsaker, kaker eller chips hvis du vil holde deg frisk. Junk food er heller ikke immunforsvarets beste venn.

Hold forkjølelsene unna

I tillegg til riktig kosthold kan du med disse tipsene lettere unngå smitte, særlig under forkjølelsessesongen.

  • Håndvask – Vær nøye med å vaske hendene dine grundig ofte, og unngå samtidig å ta deg selv i ansiktet. Da slipper du unødvendig spredning av smitte.
  • Søvn – Nok søvn er viktig. Skal kroppen din samle krefter til å overvinne viruset, trenger den ro og hvile. Legg deg derfor tidlig om du kjenner at du brygger på noe.
  • Drikke – Få i deg masse væske. Tørr inneluft og kald uteluft kan tørke ut slimhinnene, noe som gir viruset bedre feste. Det kan derfor hjelpe å sørge for at kroppen alltid er hydrert. Vann er det beste, men du kan også variere med ulike teer, som urtete og grønn te.
  • Hold varmen – Unngå å fryse ved å kle på deg litt ekstra. Kroppen bør slippe å bruke krefter på å holde varmen, men heller jobbe for å jage bort viruset.

Skulle du likevel bli syk, må du bare la det gå over av seg selv. Husk å lytte til kroppen, og skru ned tempoet hvis du føler behov for det. Prøv samtidig å ikke smitte alle rundt deg ved å holde deg hjemme fra jobb dersom du føler deg skikkelig dårlig og har feber. Du bør ha én feberfri dag før du stikker tilbake på jobb.

Det er også gunstig for immunforsvaret ditt med regelmessig trening og å unngå stress.

Blitt syk? Spis dette

Skulle immunforsvaret likevel slå sprekker, kan kostholdet hjelpe til med å bygge det opp igjen. Dersom du brygger på noe, kan du spise mer av dette:

  • Protein og fett: Når kroppen blir angrepet av virus, bruker den verktøy for å bekjempe betennelser – som proteiner og fettsyrer. Immunforsvaret ditt kan derfor trenge ekstra tilførsel av proteiner og nødvendig fett som du blant annet finner i egg og avokado.
  • Antioksidanter: Antioksidanter beskytter cellene våre mot skadelige stoffer, og er noe av det viktigste du kan få i deg. Spis derfor frukt og bær med sterke farger, som inneholder de mest aktive antioksidantene. Gode eksempler er blåbær, brokkoli, nyper, paprika, epler og tomater.
  • Ingefær: Ingefær kan dempe forkjølelsesplager. Ha noen biter i teen eller brygg din egen ingefær-te.
  • Hvitløk: Fersk hvitløk inneholder antibakterielle virkestoffer som hindrer infeksjon.
  • Honning og mørk sjokolade: Disse inneholder antioksidanter som styrker immunforsvaret. Unn deg en god kopp te med honning som søtningsmiddel og en bit mørk sjokolade – uten å få dårlig samvittighet.

Ekstra virkningsfulle antioksidanter

For å opprettholde et sterkt immunforsvar hele året og ikke bare i forkjølelsessesongen, bør du få i deg de viktige antioksidantene hver dag. Vil du sikre et jevnt inntak kan det være smart å supplere med et tilskudd, som Medox.

Du kan ta så mange som 6-8 kapsler i døgnet over en periode på 2-3 dager

Kapslene inneholder hele 80 mg av ekstra virkningsfulle antioksidanter, kalt antocyaner, hentet fra fargestoffet i skallet på blåbær og solbær. Det rene naturproduktet er testet i flere norske og internasjonale studier, og antocyanene viser seg å kunne styrke immunforsvaret og lindre forkjølelsessymptomer.

Skulle du likevel oppleve at halsen begynner å bli sår eller føle at du brygger på en forkjølelse, er et godt tips å ta flere Medox-kapsler. Prøv å ta så mange som 6-8 kapsler i døgnet over en periode på 2-3 dager.

Holder seg friske med Medox

Flere kunder som tar kosttilskuddet fast hver dag kan fortelle at flere ekstra kapsler stopper forkjølelsene fra å bryte ut. En av disse er skiskytter Kristina Bergmann, som tar Medox for å holde seg frisk hele året.

Medox har reddet meg flere ganger, sier hun.

Du kan også åpne en kapsel og helle innholdet rett ned i halsen, slik som familien Thornes gjør for å holde seg friske. Alternativt kan du suge på en kapsel til den løser seg opp i munnen. Begge deler kan gi en rask og effektiv lindring av forkjølelsessymptomene.

Bestill Medox i dag til halv pris!
3 måneder med medox - ingen bindingstid
KR 347,-

Abonnementsbetingelser: Halv pris på første forsendelse (3 mnd.): 347 kr, deretter 3 esker per forsendelse: 693 kr (+porto 39 kr). Ingen bindingstid.

Trygg og sikker bestilling. Posten Norge leverer
Leveres rett i din postkasse. Trygghetsgaranti