Av: Plapre | Publisert: 29.09.2016 | Kategori: Immunforsvaret

Blåbær og solbær er to av naturens skikkelige superhelter. Bærenes beskyttende effekt har lenge vært kjent, mye fordi de inneholder mye antioksidanter.

Her i Norge er vi vant til å tenke på både solbær og blåbær som sunne, kanskje særlig sistnevnte. Vi har lange tradisjoner for å lage saft og syltetøy av skogsblåbær, og å bruke friske bær som mellommåltid og i desserter og frokostblandinger.

De smaker herlig, så heldigvis er det ikke vanskelig å skulle spise mye av dem. Men er alle blåbær like sunne?

Den blå hemmeligheten

Blåbær
  • Det latinske navnet på blåbær er Vaccinium myrtillus.
  • Inneholder blant annet vitamin E, vitamin C, folat, mangan, jern og antioksidanter, og har et høyt innhold av kostfiber.
  • De blåbærene du kjøper i butikken er som regel blåbær dyrket på busker (såkalte hageblåbær).
  • Viltvoksende skogsblåbær er mindre i størrelsen og sterkere i fargen. De inneholder mer antioksidanter enn hageblåbærene.

Nyere tids forskning har bekreftet det de fleste mennesker i blåbærrike områder gjennom tidene har visst – at blåbær har en rekke gunstige effekter på helsen.

Men det vi kanskje ikke visste før, var hvorfor. For det første inneholder bærene mange viktige vitaminer og mineraler. De gir deg blant annet vitamin E, vitamin C, folat, mangan, jern og antioksidanter, og er rike på kostfiber.

I tillegg vet vi også nå at mye av de beskyttende antioksidantene sitter i fargestoffet både hos blåbær – men også solbær.

Disse finner vi i skallet på alle de mørke bærene, og også i fruktkjøttet på de viltvoksende skogsblåbærene. Det er derfor disse er enda sunnere enn hageblåbærene du får kjøpt i butikken.

Er du usikker på hva slags type blåbær du har framfor deg, er det bare å dele dem i to. De som er lyse på innsiden, er hageblåbær. Disse er som regel også større i størrelsen og søtere på smak enn skogsblåbærene.

Uansett er tommelfingerregelen som følger: jo mer av dem mørke blåfargen, desto mer antioksidanter.

Ren plantekraft fra antocyaner

En av de mest virkningsfulle antioksidantene vi finner i blåbær og solbær, kalles antocyaner.

De antocyanrike blåbærene bidrar til å beskytte cellene i kroppen mot oksidativt stress, mens de like sunne solbærene bidrar til immunsystemets normale funksjon.

Dette kan komme godt med for de fleste av oss, spesielt i de periodene det er sesong for forkjølelse, og vi omgås hostende og snufsende mennesker på bussen, toget, skolen og kontoret.

Dermed er det ikke rart at blåbær og solbær tradisjonelt har hatt rykte på seg for å være bra for våre kropper med sin rene plantekraft.

Prøv gjerne et tilskudd for å få i deg mer av de antocyanrike bærene i hverdagen.